Sabar dan terus Berusaha

::medan fikir lebih besar dari medan amal, medan amal lebih besar dari medan jihad, medan jihad lebih besar dari medan muntij, dan medan muntij lebih besar dari medan istiqamah::

-ukhuwwah fillah-

Friday, December 2, 2011

yang disia-siakan

bismillahirrahmanirrahim....

sudah hampir seminggu tahun baru berlalu.. harusnya ada tingkat-tingkat perubahan pada diri. bukan malah memburuk. Allah dah bagi jasad dan ruh yang sempurna buat kita. kenapa tidak kita gunakan ia sebaik mungkin? kenapa tidak kita kuasai diri sendiri? kenapa biarkan nafsu menguasai diri? kenapa tidak iman yang memimpin diri? alangkah ruginya diri yang dikuasai nafsu dan syaitan!!! muhasabah diri kembali. setelah seminggu berlalu....

wahai insan yang padaNya engkau kembali..cepat-cepatlah bertaubat sebelum terlambat. cepat- cepatlah kembali pada Allah, pemilik hatimu. jangan terleka dengan dunia. jangan pernah merasa aman sedangkan bila-bila masa Allah akan ambil nyawamu.

wahai insan yang lemah, jangan pernah merasa engkau paling baik dan beriman di antara manusia lain, sedangkan Allah lebih tahu. tidak beriman seseorang selagi tidak diuji. bila merasa diri lebih baik, cek kembali hati mungkin sudah necrosis.

maafkanlah,dengan sifat memaafkan,seorang sahabat nabi masuk syurga.berlumba-lumba dalam membuat kebaikan. insyaAllah.

andai lemah,mintalah pada yang Maha Kuat

jangan sesekali mensia-siakan hidup yang Allah bagi ni. tunaikan amanah yg Allah beri, sebagai 'abid dan khalifah.