Sabar dan terus Berusaha

::medan fikir lebih besar dari medan amal, medan amal lebih besar dari medan jihad, medan jihad lebih besar dari medan muntij, dan medan muntij lebih besar dari medan istiqamah::

-ukhuwwah fillah-

Monday, December 15, 2008

Surah Nuh


Salam...

Juz want 2 share sum knowledge that i got. It's about surah Nuh (71th). As a da'ie, it is necessary to know the meaning and the message of this surah. I'll juz state the main point of this surah.
Surah Nuh is about the prophet Nuh a.s. and his 'kaum'.

ayat 1: Allah bgtahu yg Dia telah utuskan Nuh kpd kaumnya sebagai pemberi peringatan sebelum datang azab yg pedih. Sesungguhnya Allah maha adil, sbb Allah utuskan seorang pemberi peringatan kpd kita supaya kite sedar dan tak lalai dari tanggungjawab kita yg sebenar iaitu beribadah kpd Allah. sesiapa yg ingkar akan suruhan Allah, pastilah Allah akan membalas setimpal dgn apa yg kita lakukan.

ayat 2: Nabi Nuh bgtahu kaumnya siapa dia sebenarnya iaitu sbg seorang pemberi peringatan. Kita sbg da'ie pn harus berani menampilkan diri kita. sbb memang dh tugas kita sbg khalifah di muka bumi ni. beruntunglah kita yg terpilih sbg seorang khalifah(da'ie). Kita yg memerlukan dakwah, bukan dakwah yg memerlukan kita.

ayat 3: Apa yg sebenarnya patut kita buat hidup iaitu:
- sembah Allah
- bertaqwa kpd Allah
- taat kpd Nabi

ayat 4: Dengan melakukan ketiga2 perkara di atas, Allah akan ampunkan sebahagian dosa2 kita dan menangguhkan usia kita sampai batas waktu yg ditentukan. Maksudnya di sini Allah menangguhkan azab kita supaya kita bertaubat. Ketetapan Allah xdapat ditunda apabila telah dtg. i.e ajal.

ayat 5: Nabi Nuh bgtahu Allah yg dia telah menyeru kaumnya siang dan malam. pengajaran dari ayat ni, sbg seorang da'ie, kita seharusnya bekerja keras demi menyampaikan amanat Allah kepada org lain dlm kata lain berdakwah. Nabi Nuh telah berdakwah selama 1000thn dikurangi 5thn. betapa lamanya Nabi Nuh berdakwah.

ayat 6 & 7: Tetapi kaum Nabi Nuh tetap xdengar seruan dia malah ada yg lari dari nabi Nuh. betapa degilnya kaum Nabi Nuh ni sbb setiap kali Nabi Nuh menyeru mereka, mereka xdengar n sombong. ayat ni memberitahu kita supaya kita kena dakwah jugak walaupun ramai yg tolak @ xnak dgr. Sbb Allah lah yg berkuasa memberi petunjuk dan hidayah kpd sesiapa yg Dia kehendaki.

ayat 8 & 9: cara dakwah nabi nuh iaitu dakwan scr terang-terangan, scr terbuka dan scr diam2. Nabi Nuh dh guna banyak cara utk berdakwah. jadi, sbg sorg da'ie, kita pun kena guna bermacam2 cara utk berdakwah.

ayat 10-20: Nabi Nuh suruh kaumnya memohon keampunan drpd Allah sbb Allah Maha Pengampun. dinyatakan di sini betapa byknya nikmat yg Allah beri kpd kaum Nuh. Hujan, harta, anak2, kebun2, sungai2. dan Allah ciptakan kita dlm bbrp tahap kejadian. maksudnya di sini Allah ciptakan kita bermula dr sekecil2 benda, kemudian dlm rahim ibu kita dpt hidup dlm air(cairan amnion) sampailah dilahirkan.Allah ciptakan 7 langit berlapis2, bulan & matahari. Allah ciptak kita dr tanah, dan mengembalikan kita ke dlm tanah dan mengeluarkan kita dari tanah pd hari kiamat nnt.Allah jdkan bumi sbg tempat kita hidup. Allah suruh kita berjalan mengembara melihat kebesaran Allah di bumi ni. Sbg da'ie, kita harus sedar dan menyedarkan org lain betapa besarnya nikmat Allah bagi kat kita. dan hanya kepada Allah kita memohon keampunan dan kita akan kembali kpd Allah kelak.

ayat 21-27: Nabi Nuh mengadu kt Allah yg kaumnya 2 derhaka. pastu Nabi Nuh jgk ckp yg harta dan anak2 hanya menambahkan kerugian. sbbnya anak Nabi Nuh sendiri menolak apa yg disampaikan oleh Nabi Nuh. Kaumnya siap suh yg len xyah ikut apa yg Nabi Nuh ckp. Nabi Nuh mintak kt Allah spya menambahkan kesesatan kpd kaumnya yg sesat.Allah tenggelamkan kaum nabi Nuh yg sesat dan masukkan mrk ke dlm neraka. Nabi Nuh mintak agar Allah xbiarkan seorang pn org kafir 2 hidup di atas bumi ini. sbbnya Nabi Nuh dah berusaha sedaya upaya menyampaikan peringatan tp still dorg xdgr. tujuan Nabi Nuh mintak Allah wt mcm 2 sbb khuatir org2 yg kafir 2 menyesatkan hamba2 Allah yg lain.

ayat 28: Doa Nabi Nuh. Nabi Nuh berdoa supaya org kafir 2 diberikan azab( kehancuran ).sbb Nabi Nuh xnak bilangan org kafir bertambah. Memang patutlah Nabi Nuh berdoa sedemikian sbb tengoklah usaha2 yg Nabi Nuh lakukan dlm berdakwah dan selama mana nabi Nuh berdakwah. Adakah kita pun berdakwah sedemikian? renung2 kanlah.

sekadar mengingatkan diri sendiri dan sahabat2 seperjuangan sekalian. semoga kita semua istiqamah.. insyaAllah...