Sabar dan terus Berusaha

::medan fikir lebih besar dari medan amal, medan amal lebih besar dari medan jihad, medan jihad lebih besar dari medan muntij, dan medan muntij lebih besar dari medan istiqamah::

-ukhuwwah fillah-

Thursday, February 24, 2011

Bekalan hidup


assalamualaikum..

setelah sekian lama menyepi, rasanya hari ni kena menulis sesuatu. menulis tentang kehidupan, di mana di dalam kehidupan tu tiap saat ada tarbiyyah dari Allah (bagi org yg berfikir dan sentiasa muhasabah diri insyaAllah kita akan temukan tarbiyyah yg istimewa dari Allah).
ingin berkongsi satu tarbiyyah yg sangat3 berharga bagi saya yg meyakinkan lagi saya tentang tujuan hidup.

menjadi seorang pelajar memang tak lepas dari exam. exam yg mengambil hampir keseluruhan masa kita, sampai tidur pun kadang mengigau2 pasal exam. untuk hadapi exam, pasti perlukan bekalan ilmu. dan dengan itu kita belajar, berusaha bersungguh2. bila dah nak dekat exam, masa makin suntuk dan tawakal kita pada Allah sangat2 tinggi...

kata2 hikmah dari sorang sahabat,'berusahalah kamu seolah2 tiada lagi usaha, bertawakkallah kamu seolah2 tiada lagi tawakal.usaha dan tawakal tu terpisah, usaha adalah bahagian dari jasad, tawakal adalah bahagian dari hati(jiwa)...rezeki itu dari Allah, jika ditakdirkan lulus itu yg terbaik utk kita, jika ditakdirkan gagal itu juga yang terbaik untuk kita. Allah is the best planner...

tarbiyyah dari Allah itu yg paling mahal...


alhamdulillah, diuji dengan tidak lulus OSCE... banyak sangat hikmah Allah nk bagi.. Dia mengajarku untuk redha dgn segala sesuatu kerana itu yg terbaik, Dia mengajarku menjadi seorang yang sabar, Dia mengajarku untuk menggunakan masa yg ada sebaiknya, Dia mengajarku supaya lebih fokus, Dia mengajarku supaya bersusah2 dulu sebelum mendapat kesenangan, paling penting dia mengingatkan ku dengan bekalan!

sebagaimana untuk exam perlukan bekalan ilmu yg cukup, begitu juga la dgn hidup kita, perlukan bekalan cukup untuk hidup di akhirat sana... astargfirullah, bila dikira2, berapa banyak bekalan yg aku dah ada untuk hadapi akhirat nanti? bekalan yg mana dgnnya aku dapat merasai syurgaNya.. rasa macam sgt2 sikit, dan mungkin akan berkurang atau negatif setelah ditolak dgn dosa2 aku kat manusia, sifat2 ujub, riya', iri hati yg ada dalam diri. belum lagi ditolak dgn dosa2 masa jahiliyyah dulu. belum lagi ditolak dengan maksiat hati, mata, telinga, anggota badan...apa Allah redha dgn perbuatan kita sehari2? apakah kita niatkan sesuatu tu kerana Allah? belajar kerana Allah?

hidup ini hanya untuk Allah, hati ini untuk Allah...kalau bukan sekarang kita berusaha untuk mendekatkan diri pada Allah, bila lagi?? Allah sentiasa memerhatikan kita,adakah kita juga sentiasa mengingatNya..

---Ya Allah, Kau yg memegang hati ini...peliharalah kami dari kotoran2 dunia yg sangat pekat dan busuk...semoga Allah redha dgn apa yg kita lakukan...