Sabar dan terus Berusaha

::medan fikir lebih besar dari medan amal, medan amal lebih besar dari medan jihad, medan jihad lebih besar dari medan muntij, dan medan muntij lebih besar dari medan istiqamah::

-ukhuwwah fillah-

Monday, October 25, 2010

Psikologi


Teringat suatu hari dalam jaulah pairing kat 1 padang, terjumpa sorang ahli psikologis dgn anak angkatnya keturunan negro.

katanya' Kamu seorang yang penyayang dan mudah dikecewakan. Neng, kamu jangan terlalu mudah sayang dan menaruh harapan yang tinggi pada seseorang, kelak kamu akan kecewa'...terkejut jgk bila dia dapat baca peribadi kita + siap bagi nasehat lagi...agak menyeramkan..

Dalam hati menidakkan apa yg dia katakan walaupun kadangkala terasa ada betulnya...Penyayang tu memang sifat nabi, jadi tak salah untuk punya sifat itu.kecewa? mungkin pernah rasa kecewa, tapi benda dah lepas buat apa dikenang. cakap 1000patah kata pun takkan dapat membaiki benda yang dah jadi.takkan dapat menormalkan balik kepada asal.takkan dapat mengubah apa2 kalau masih mempertahankan ego diri. 'kecewa' tak patut ada sebab apa2 yang terjadi adalah takdir dari Allah. kena belajar untuk terima apa saja yang terjadi, kena terima apa saja sifat manusia.perjalanan masih jauh...

Tertanya2 juga, boleh ke manusia baca peribadi seseorang walaupun baru pertama kali jumpa.? bahaya juga orang mcm ni...tapi kadang2 ada baiknya juga.

Apa-apapun, kembali semula kepada Allah...kalau ada orang boleh baca peribadi kita, apatah lagi Allah yang Maha Melihat kita. bukan setakat peribadi, semua benda pun Allah tahu, Allah tengok dan ada malaikat yang mencatat...

Subhanallah, kalau kita rajin muhasabah diri,sebenarnya setiap hari ada tarbiyyah dari Allah, murobbi yang Agung. Thank you Allah!

-semoga hari ini lebih baik dari semalam, hari esok lebih baik dari hari ini.insyaAllah