Sabar dan terus Berusaha

::medan fikir lebih besar dari medan amal, medan amal lebih besar dari medan jihad, medan jihad lebih besar dari medan muntij, dan medan muntij lebih besar dari medan istiqamah::

-ukhuwwah fillah-

Saturday, August 28, 2010

Keindahan Tawakal


Berusahalah seakan-akan tiada lagi tawakal, bertawakallah seakan-akan tiada lagi usaha
Tawakal, mewakilkan...

Allah lah yg menjadi wakil kita(al-Wakil), pemelihara kita...
Tiada lain melainkan Allah...
Dialah Penjaga kita,
Dialah pemelihara kita,
Dialah murobbi agung kita,
Dialah yang mengetahui segala2nya tentang kita,
Dialah yg Maha Pengampun, Maha Penerima Taubat...
Dialah yg layak disembah..
Dialah segala2nya..,
Beruntung siapa yg berusaha menggapai CINTANYA......

'dan bertawakkallah kepada Allah. Dan cukuplah Allah sebagai Pemelihara'[33:3]

'Katakanlah: "Siapakah yang dapat memelihara kamu di waktu malam dan siang hari dari (azab Allah) Yang Maha Pemurah?"[21:42]

Sesungguhnya usaha dan tawakal adalah suatu yg terpisah, tawakal datang dari hati, usaha datang dari perbuatan....

Usahalah sebanyak2nya, kerana setiap usaha dihitung olehNya
Tawakallah sebanyak2nya, kerana Dia menilai apa yg ada dalam hati kita

Duhai hati yang mudah lalai dari mengingatiNya
Semoga di bulan mulia ini, hati menjadi suci, sesuci titis embun pagi....

Hidupkan malam sepimu dengan bertemu dgnNya, mudah-mudahan hati yang keras membeku menjadi lembut, selembut sutera, bahkan lebih lembut..

Doa Istikharah

Ya Allah, aku minta yang terbaik padaMu dengan ilmuMu, aku minta ketetapan padaMu dengan qudratMu, aku minta padaMu dari kurniaMu yang agung, maka sesungguhnya Engkau kuasa, sedang aku tidak; Engkau tahu, sedang aku tidak; Engkaulah Yang paling tahu keghaiban. Ya Allah, jika Kau Mengetahui kalau perkara ini----keinginan----baik bagiku, agamaku, hidupku dan akhir urusanku, maka mampukanlah aku, mudahkan ia bagiku, lalu berkatilah aku. Dan jika Kau mengetahui kalau perkara ini buruk bagiku, agamaku, kehidupanku maupun akhir urusanku, maka jauhkanlah ia dariku, dan jauhkan aku darinya. Tetapkan bagiku yang lebih baik apapun juga, lalu redhakan aku dengannya [HR Bukhari dan Imam Ahmad]

Semoga apa2 yang berlaku dalam hidup kita, kita redha...kerana itu tanda kasih sayangNYA..
Dia menemani, di setiap langkah, di setiap waktu, di setiap perbuatan...
Dia yang memberi apa yang terbaik untuk kita
La tahzan innallaha ma 'ana

-All da best kepada yg akan menghadapi SOCA-
Berusaha n TAWAKAL!!!