Sabar dan terus Berusaha

::medan fikir lebih besar dari medan amal, medan amal lebih besar dari medan jihad, medan jihad lebih besar dari medan muntij, dan medan muntij lebih besar dari medan istiqamah::

-ukhuwwah fillah-

Sunday, March 1, 2009

Bedah Buku: Empat Racun hati

Buku: Tazkiyatun Nafs

Dapat 1 info yg menarik.

Hati

Hati adalah pemimpin bg badan kita.Hatilah yg mengarahkan anggota badan kita utk wat pape je.kalo hati 2 xdikawal, maka terjadilah kes2 yg xsepatutnya dibuat oleh kita yang mengaku sebagai org Islam.

Dalam usaha membaiki diri sendiri, maka kutulis apa yg masih kurang dlm diri ini.terutama dalam mendidik hati.

Terdapat 3 jenis hati:

1- Hati yang sihat
2- Hati yang mati
3- Hati yang sakit

Allah berfirman:
'Adalah hari, yang mana harta dan anak-anak tidak bermanfaat, kecuali orang-orang yang datang kepada Allah dengan hati yang selamat'[As.Syu'ara:88-89]

Hati yg sihat = hati yg bebas dari setiap syahwat, bebas dari keinginan yg bertentangan dgn perintah Allah dan dari setiap syubhat, bebas dari ketidakjelasan yg menyelewang dari kebenaran.

Hati yang mati = hati yang xkenal sape Rabbnya dgn kata lain, xberibadah.

Hati yang sakit
= hati yg padanya ada kecintaan, keimanan, keikhlasan dan tawakal kpd Allah dan dlm masa sama ada kecintaan dan ketamakan terhadap syahwat, hasad, sombong dan sifat ujub.

EMPAT RACUN HATI


Yg ni yg buat ak tertarik

-Banyak bicara
-Banyak makan
-Banyak memandang
-Banyak bergaul

Wah, macam selalu je ak buat...hmmmmm...ni rupanya racun hati.yg boleh merosakkan hati kita.

Banyak Bicara

-Yang penting untuk elak dari banyak bicara adalah dgn menjaga lidah kita. bykkn berzikir
-Berkata yg baik2 atau diam

Banyak Makan
-Kat sini dikatakan makan sedikit dapat melembutkan hati, menguatkan daya fikir, membuka diri, serta melemahkan hawa nafsu dan sifat marah.
-Makan banyak adalah sebaliknya....baruku tahu....

Banyak Bergaul

-kna pndai pilih org utk kita bergaul.kalo yg boleh membawa kepada kesesatan baik tinggalkan.ibarat kita memerlukan mknn, kita pasti nk mknn yg bergizi dan org2 yg patut kita bergaul adalah org yg mmbawa kita kpd kebenaran.

Banyak Memandang

-Rasulullah s.a.w bersabda:
'Pandangan itu adalah panah beracun iblis. Barangsiapa menundukkan pandangannya kerana Allah, Dia akan memberikan kepadanya kenikmatan dalam hatinya yang akan ia rasakan sampai bertemu denganNya' HR Thabarani

Banyak perkara yg kita xsedar sebenarnya yg bleh merosakkan hati kita

~Ya Allah, peliharalah hati kami.Ampunilah kami sekiranya kami melakukan dosa2.Engkaulah yg Maha Pengampun, Maha Penyayang~