Sabar dan terus Berusaha

::medan fikir lebih besar dari medan amal, medan amal lebih besar dari medan jihad, medan jihad lebih besar dari medan muntij, dan medan muntij lebih besar dari medan istiqamah::

-ukhuwwah fillah-

Monday, September 29, 2008

~semangat datang lagi~



hhmmmm.....
cepat betul masa berlalu.dah nak habis bulan Ramadhan.tapi rasa masih tak dapat latih diri untuk jadi orang yang berguna.macam banyak lagi benda dalam diri ni yang tak settle.
berusaha!

best dapat jumpa sister2 yg ada di kelantan. terasa semangat tu datang balik.walaupun agak menyesal dengan diri ni yang macam xde perkembangan pape di bulan Ramadhan, tapi Allah tetap mudahkan jalan agar semangat tu tak hilang, semangat untuk terus berada di jalan ini.
Alhamdulillah. dan paling tak sangka dapat jumpa orang sekampung. subhanallah. keciknye dunia.

Terasa suatu perasaan yang berbeza untuk sambut aidilfitri pada kali ini. mungkin sebab dan tahu apa maksud di sebalik aidilfitri iaitu kembali kepada fitrah setelah sebulan kita melatih diri dengan sifat2 mahmudah. bulan ramadhan adalah bulan yang melatih kita bangun qiamullail, latih kita untuk tahan dengan dugaan lapar dan dahaga, latih diri kita untuk berjimat cermat dan sebagainya supaya segala apa yang kita buat di bulan Ramadhan ni dapat kita teruskan pada bulan2 yang lain. dan bulan Ramadhan memang patut dihayati dengan betul2.

Dalam masa beberapa hari berada di negeri kelahiran ni, sempat la jugak keluar ke bandar utk membeli barang keperluan di samping meninjau2 keadaan masyarakat sekeliling. sedar tak sedar sebenarnya kita sedang mengalami peperangan pemikiran. terlalu banyak budaya2 yg dicelup dari luar yang 100% bercanggah dengan Islam yang telah diterapkan dalam pemikiran kita2 di negara kita ini. dari kita kecik lagi sebenarnya telah bermulanya peperangan pemikiran ini...

fikir2 kan lah.....

' Dan kehidupan dunia hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui' ( al-Ankabut : 64 )