Sabar dan terus Berusaha

::medan fikir lebih besar dari medan amal, medan amal lebih besar dari medan jihad, medan jihad lebih besar dari medan muntij, dan medan muntij lebih besar dari medan istiqamah::

-ukhuwwah fillah-

Sunday, September 27, 2009

Sape lahir bulan Mac

MAC~hasil dari kajian dr Yang Berbahagia Dato' Dr. Fadzilah Kamsah

* Berpesonaliti menarik dan menawan.
* Mudah didampingi.
* Sangat pemalu dan pemendam rasa.
* Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati.
* Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran.
* Suka pada kedamaian.
* Sangat peka pada orang lain.
* Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain.
* Tidak cepat marah dan sangat amanah.
* Tahu membalas dan mengenang budi.
* Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam.

* Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal.

* Suka berangan-angan.
* Suka melancong.
* Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi.

* Kelam kabut dalam memilih pasangan.
* Suka dengan hiasan rumahtangga.
* Punya bakat seni dalam bidang muzik.

* Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik.

* Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan

Wallahualam...

Friday, September 11, 2009

karutan semata


Menjadi perfect itu mustahil. Hanya Rasulullah s.a.w je yg maksum.

Bila kita memandang RUPA, susah... masa depan pun susah.

Amal entah ke mana...

Itulah hakikatnya manusia sekarang...

Saturday, August 29, 2009

Kepulangan yg bermakna~

Aina & Atiq

Kepulanganku kali ini ada hikmah yg sangat berharga...Allah telah memberikan 1 pengajaran yg sangat berharga bagi diriku yg sentiasa lalai ini...

Atiq, walaupun jarang2 dapat jumpa, tapi rasa macam baru semalam mendengar gelak tawa Atiq...Allah telah menjemput Atiq di hari yg mulia dan di bulan yg mulia...subhanallah.. beruntung ayah n mak Atiq, dah ada anak yg masuk syurga, kembali ke rahmatullah dalam keadaan suci dari dosa...teringin nak dapat husnul khatimah macam Atiq...tapi diri ini sentiasa lalai kepada Allah..

Dengan hanya 1 gigitan lebah, Atiq pergi selamanya...inilah taqdir Allah...Allah telah memberikan 1 pengajaran yg tak dapat kulupakan seumur hidupku... inilah kali pertama melihat semua orang dalam keluarga besarku menangis sayu atas pemergian salah 1 dari ahli keluargaku...semua ahli keluarga dari jauh datang untuk melihat Atiq untuk kali terakhir...

Tak dapat menahan sebak bila terkenangkan diri ini yg selama ini terus membuat dosa pada Allah...bertuahnya Atiq, tak ternoda oleh kotoran dunia...

Ya Allah...cucurilah rahmat ke atasnya.......

Friday, August 28, 2009

Al Fatihah


Atiq in memory

Jumaat, 7 Ramadhan 1430

6.00pagi

Semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya....

Friday, July 24, 2009

Ego


Memang ditaqdirkan Allah kebanyakan manusia ni ego.
Tapi xsedarkah yg ego tu 1 ujian hati??.
Allah bagi kita bermacam ujian hati supaya x ikot nafsu keegoan 2.
kenapa mesti ego??
bukankah kita saudara???
kenapa nak ikot hati sangat??
xtau kah yg dalam hati tu ada 1 tempat setan mudah masuk??
dan nafsu pun dapat bermaharaja lela bila iman goyah???
tak fahamnya bila seseorang dah diberi hidayah oleh Allah tapi masih tak dapat memaafkan kesalahan saudara kita sendiri..
saya pun menegur diri saya jugak.
jika Allah memberi ujian seperti ini untuk saya, saya pun xpasti akan hadapi dengan baik atau x.
tapi yang sangat pasti, bila iman dah sangat2 down memang senang la setan tu nak merasuk, senang nafsu nak menguasai diri.Na'uzubillah....
kenapa nak tunggu orang lain bertegur sapa dulu?
kenapa x kita je mulakan?
seperti apa yg Rasulullah lakukan pada sahabat2...
Memang kita akan diuji dengan masalah hati...
Muhasabah la balik diri kita
Layakkah kita ego dihadapanNya,di atas bumiNya & dengan segala nikmat yg diberiNya???